Search for:
  • Home
  • Over ons
    • Visie en missie
    • Onze aanpak
    • Referenties
    • Medewerkers / team
    • Vacatures
    • Klachtenreglement
    • Privacy- en cookieverklaring
  • Dienstverlening
    • Case en care management
    • HR-risicomanagement
    • Health management
    • Training en workshops
    • Aanvullende diensten
  • Nieuws
    • Nieuwsberichten
    • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tools
    • Inloopspreekuur en online advies
  • Contact
    • Contact
    • Bel mij terug
    • Offerte
    • Routebeschrijving
    • Klachtenformulier

Home » Nieuws » De nieuwe Arbowet uitgelegd: Het basiscontract

De nieuwe Arbowet uitgelegd: Het basiscontract

25-04-2017

Het basiscontract

Het basiscontract stelt minimumeisen aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers. Dit zijn rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en de bedrijfsarts.
Het stimuleert de samenwerking tussen de werkgever, werknemers en arbodienstverleners om invulling te geven aan het arbobeleid.
Ook is er meer ruimte voor betrokkenheid van de bedrijfsarts.
Daarnaast is er meer aandacht voor preventie.
Hiervoor werkt de preventiemedewerker samen met externe deskundigen om de werkgever te adviseren.

In het basiscontract staat bij welke taken de werkgever zich in ieder geval moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Dit zijn de bestaande wettelijke taken aangevuld met de bepalingen uit de nieuwe wetgeving.

Verplichtingen nieuwe Arbowet

Momenteel bent u wettelijk verplicht om u door deskundigen te laten bijstaan bij het uitvoeren van de volgende taken:

  • Ziekteverzuimbegeleiding
  • Toetsen van en adviseren over de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
  • Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) of Periodiek Medisch Onderzoek (PMO)
  • Aanstellingskeuring

Daar krijgt u de volgende verplichtingen bij:

  • Toegang tot bedrijfsarts:
    In het basiscontract staat omschreven hoe de werknemer in contact kan komen met de bedrijfsarts (bijv. via een spreekuur) en dat werknemer ook een bedrijfsarts mag bezoeken als hij of zij niet ziek is. Ook moet de bedrijfsarts toegang krijgen tot de werkvloer en deze kunnen bezoeken als dat noodzakelijk is.
  • Second opinion:
    De werknemer kan als hij twijfelt aan het advies van de bedrijfsarts een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. U kunt hier duidelijke procedures voor afspreken met uw arbodienst.
  • Overleg met OR en preventiemedewerker:
    Het basiscontract moet omschrijven hoe het overleg van de bedrijfsarts met de preventiemedewerker en de ondernemingsraad (OR) is geregeld. Er moet een nauwe samenwerking zijn tussen deze deskundigen.
  • Klachten procedure:
    Elke bedrijfsarts en arbodienst moet beschikken over een duidelijke klachtenprocedure.
  • Melden beroepsziekten:
    Een bedrijfsarts moet tijd kunnen besteden aan het opsporen, onderkennen, diagnosticeren en melden van beroepsziekten.
  • Advisering over preventie:
    Ook dient de bedrijfsarts de werkgever te adviseren over preventie en vitaliteit.

Laat u goed adviseren

Verzuimstopt heeft altijd gestreefd naar een volledige aanpak op het gebied van Verzuim, arbeidsongeschiktheid, maar ook preventie en vitaliteit.

Wij kunnen u daarom goed assisteren bij het inrichten van uw nieuwe verplichtingen zoals het basiscontract.

Wij helpen u graag verder.

U kunt ons telefonisch bereiken op 0570-820230 of vul het contactformulier in.

Neem contact op

<   De nieuwe Arbowet uitgelegd: Wat gaat er veranderen
De nieuwe Arbowet uitgelegd: Beroepsziekten   >

VERZUIMAPPLICATIE

Verzuimsignaal

<div class="widget"><h3>Bel mij!</h3>
 
 

Verification

</div>

Premiewhk.nl

Laat uw beschikkingen premie Whk controleren!

Nieuwsberichten >

  • Vacature: Coördinator medisch secretariaat

    26-10-2022
  • Twee vacatures: Casemanager Proces en Casemanager Taakdelegatie

    21-10-2022
  • Weer gezond en veilig aan de slag na de zomervakantie

    21-09-2021
  • Geboorteverlof

    21-09-2021
  • Beschermd: De griepprik bij zwangere vrouwen

    20-09-2021

E-mailnieuwsbrief.

Meld u nu aan, en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Aanmelden
Dienstverlening
  • > Case- en Care-management
  • > HR-risicomanagement
  • > Health Management
  • > Training en workshops
  • > Aanvullende diensten
Gerelateerde websites
  • > PremieWHK.nl
  • > Mercescustodio.nl

Verzuimapplicaties
  • > Verzuimsignaal

  • > Contact
  • > Bel mij terug
  • > Routebeschrijving
  • > Klachtenreglement
  • > Privacy- en cookieverklaring

Gotlandstraat 42
7418 AX  DEVENTER

T 0570 - 82 02 30
F 0570 - 82 02 29
E info@verzuimstopt.nl

© 2023 Verzuimstopt

Algemene voorwaarden   |   Disclaimer   |   Sitemap   |   website: sbddesign.nl