Humannet Starter hanteert per 6 augustus authenticatievragen
05-08-2015
VCD verscherpt beveiliging Humannet Starter
Zoals onze gebruikers van de verzuimapplicatie al reeds hebben gemerkt wordt er steeds gewerkt aan het verbeteren van de beveiliging van de applicatie.
Zo is per 9 februari de verificatiecode toegevoegd en volgen er nog enkele fases waarin verbeteringen worden geïntroduceerd.
Authenticatievragen
Een volgende stap om dit hoge beveiligingsniveau te handhaven is de introductie van authenticatievragen om te kunnen verifiëren of degene die probeert in te loggen daadwerkelijk de bij Humannet Starter bekende gebruiker is.
Wat verandert er per 6 augustus?
Iedere gebruiker met een verificatiecode die vanaf 6 augustus inlogt wordt verplicht om zijn of haar wachtwoord te wijzigen na het inloggen, tenzij de gebruiker de authenticatievragen al in de voorgaande week heeft ingevuld.
Het doel is om iedereen met een verificatiecode de authenticatievragen te laten invullen.
Na het invoeren van de gebruikersnaam en het wachtwoord zal de gebruiker de melding krijgen dat degene inlogt met een tijdelijk wachtwoord, vervolgens wordt gevraagd om de verificatiecode in te vullen en ten slotte komt de gebruiker terecht op het scherm waarin het tijdelijke wachtwoord gewijzigd moet worden.
Aan dit laatste scherm zijn vanaf deze datum de authenticatievragen toegevoegd.
Uit een lijst van tien vragen zal de gebruiker vijf verschillende vragen moeten kiezen en voorzien van een antwoord. Het kiezen en beantwoorden van deze vijf vragen is eenmalig.
Let op (1): Onthoud uw antwoorden goed! Want deze zijn na invoer niet meer te bekijken of te wijzigen.
Let op (2):De locatie waar vandaan de authenticatievragen worden ingevuld zal toegevoegd worden aan de lijst met vertrouwde locaties voor deze gebruiker.
Verder hoeft u niets te doen.
Vertrouwde locaties
Vanaf 6 augustus gaat Humannet ook uw locaties (IP-adres) registreren van waar u de applicatie benaderd. Dit is van belang om te bepalen of u een bekende gebruiker bent.
Indien de gebruiker vanaf 13 augustus een keer inlogt vanaf een andere fysieke locatie als gewoonlijk, zal er een pop-up scherm in beeld komen na het invoeren van de inloggegevens en de verificatiecode, waarin gevraagd wordt om één authenticatievraag te beantwoorden om te kunnen verifiëren dat deze gebruiker de bij Humannet bekende gebruiker is. Vervolgens kan deze gebruiker aanvinken dat hij of zij deze locatie wil toevoegen als vertrouwde locatie voor deze gebruiker. Bij de volgende keer inloggen vanaf dezelfde locatie zal dan niet meer gevraagd worden om antwoord te geven op een authenticatievraag.
Let op: Als u inlogt vanaf een openbare locatie of onbeveiligd (Wifi) netwerk, adviseren wij om deze locatie niet aan te vinken als vertrouwde locatie. Deze waarschuwing kunt u ook lezen bij het vraagteken in het betreffende scherm.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt met ons contact opnemen.
U kunt ons bereiken op telefoonnummer: 0570 – 820 230
Of u vult het contactformulier in.
Neem contact op